EN

Jankowska Maria

Stanowisko: starszy wykładowca

Jednostka: Instytut Psychologii, Zakład Psychologii Rozwoju i Wychowania

Kontakt: (kliknij)

 

Kariera naukowa

1985 - Doktor Nauk Humanistycznych w zakresie psychologii, Wydział Nauk Społecznych, Katolicki Uniwersytet Lubelski.
1978 - magister w zakresie psychologii, Wydział Filozofii Chrześcijańskiej, Katolicki Uniwersytet Lubelski.

Zainteresowania naukowe

• Psychologia rozwoju, wychowania i osobowości
• Psychologia kobiety, małżeństwa i rodziny.
• Psychologia uzależnień i profilaktyka uzależnień.

Najważniejsze publikacje

Autorka/ redaktorka, współredaktorka i współautorka/ ok. 60 prac naukowych i popularnonaukowych z zakresu psychologii osobowości, psychologii małżeństwa i rodziny, psychologii nadziei i psychologii uzależnień.

Jankowska M., (2013), Man as a creature seeking and deepening hope. w: IN HOPE, WE ALREADY HAVE SALVATION, M. Ryś (red.), s. 31-43, Moscow: Hobby Press Publishers.

Jankowska M. (2008), Podstawy psychologii, Wydawnictwo Uczelni Warszawskiej im. MS-C. Warszawa.

Jankowska M., Starzomska M., (red), (2011), Kryzys: Pułapka czy szansa?, Wydawnictwo Naukowe AKAPIT, Kraków.

Jankowska M., (2010), Transformacja społeczno-kulturowa a kryzys małżeństwa i polskiej rodziny. W: red. H. Bednarski, Z. Sirojć, Socjologiczne i pedagogiczne aspekty transformacji w Europie Środkowej i Wschodniej. Wyższa Szkoła Menedżerska w Legnicy. Społeczne Towarzystwo Polska-Ukraina. Warszawa-Legnica, s. 177-190.

Jankowska M., (2009), Psychologia kobiety – tożsamość kobiety w aspekcie różnic między płciami, red. I. Grochowska Natura kobiety – jej swoistość i przeznaczenie, EPISTEME 83(2009), Wydawnictwo Wszechnicy Mazurskiej Acta Universitatis Masuriensis, Olecko, s. 69-86.

Jankowska M., Ryś M., (red), (2008), W trosce o wewnętrzną wolność osoby, Wydawnictwo UKSW, Warszawa.

Jankowska M., Ryś M., (red), (2007), W trosce o rodzinę, Wydawnictwo UKSW, Warszawa.

Jankowska M., (2006), Poziom i rodzaj lęku występującego u młodzieży z domu dziecka i ich rówieśników wychowujących się w domach rodzinnych, W: Psychologia kliniczna okresu dzieciństwa i adolescencji, pod red. J. C. Czabały i E. Zasępy, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa, s. 185-209.

Jankowska M., (2003), Jak w rodzinie kształtować u dzieci kreatywność i twórczy styl życia?. W: TWÓRCZOŚĆ – wyzwanie XX1 wieku, oprac. E Dombrowska i A Niedźwiecka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 69-83.

Jankowska M., Postawy rodzicielskie ojca a styl przywiązaniowy w dorosłych relacjach córki, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio Numer 1(13) 2013 Problematyka męskości, s. 156–185.

Jankowska M., Postawy rodzicielskie a poziom nadziei podstawowej i religijność
personalna/apersonalna u młodych dorosłych, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio Numer 3(15) 2013. RELACJE MIĘDZYOSOBOWE. POMIĘDZY SACRUM A PROFANUM, s. 130–157.

Projekty badawcze

Badania rodzinnych uwarunkowań umiejętności społecznych studentów pierwszych lat studiów
Badania uwarunkowań udanego związku małżeńskiego

Pełnione ważne funkcje

Prezes Polskiego Związku Kobiet Katolickich
Członek Zarządu Towarzystwa Uniwersyteckiego Fides et Ratio
Członek rady redakcyjnej pisma naukowego: Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio

Hobby i zainteresowania pozanaukowe

Teatr, poezja, podróże, fotografia

dr Maria Jankowska
18-10-2018

Zakładanie konta ORCID. Jak otrzymać swój unikalny numer?

ORCID to unikalny numer identyfikacyjny naukowca, który pomaga likwidować problem identyfikacji autorów działających na tym samym polu badawczym w przypadku bardzo popularnych nazwisk, precyzować tożs…
20-09-2018

Wykład otwarty - profesor wizytująca z Università di Torino

Zapraszamy na wykład otwarty profesor wizytującej Dr Maddaleny Cannito z Universita di Torino, 8 listopada, Sala Senatu APS
17-10-2018

Studia podyplomowe z Terapii Pedagogicznej z edukacją daltońską i elementami systemu M. Montessori

Zapraszamy na studia podyplomowe z Terapii Pedagogicznej z edukacją daltońską i elementami systemu M. Montessori. Studia dają kwalifikacje do prowadzenia zajęć specjalistycznych z zakresu terapii peda…